Despre fibre şi cancer

Seminţele sunt acea parte a plantei din care poate creşte altă plantă. În cazul erbaceelor acestea sunt boabele. Fiecare bob, la rândul lui are trei componente: germenele, endosperma şi tărâţele. Germenele este partea care poate fi fecundată prin polenizare, endosperma este sursa de energie necesară tinerei  plante să se dezvolte iar tărâţa este exteriorul dur care protejează germenele.

Seminţele pot fi consumate intregi sau măcinate sub formă de făină integrală; doar că aceasta nu poate fi păstrată prea mult timp deoarece grăsimile din germene râncezesc rapid.

Doctorul Dennis Burkit a observat prima dată în 1960, atunci când profesa chirurgia în Uganda, că există o legătură directă între consumul de fibre şi bolile digestive.

El a observat că localnicii ugandezi  care mănâncă foarte multe legume şi fibre nu aveau cancer de colon, boli de inimă sau diverticulită de colon – boli frecvente în rândul personalului britanic de la ambasadă dar care mânca făină albă rafinată şi carne.

Fibrele sun solubile şi nesolubile. Fibra intră în structura legumelor, fructelor, seminţelor. Întrucât nu poate fi descompusă de enzimele digestive, valoarea sa nutritivă este zero. Celuloza este fibra clasică, nesolubilă în timp ce pectina sau beta-glucanul sunt fibre solubile prezente în fructe şi ovăz. Acestea scad colesterolul, tensiunea arterială, protejează interiorul arterelor şi controlează diabetul. Beta-glucanul de exemplu absoarbe apa din intestine şi formează o gelatină care izolează colesterolul din alimente sau unii acizi biliari. De aceea tărâţele reduc colesterolul; însă cantitatea este importantă. 3-4  grame zilnic de beta-glucan sunt suficiente pentru a reduce cu 5% nivelul colesterolului adică scăderea cu 10% a riscului de a face infarct; o cantitate mai mare poate fi dăunătoare. Asta înseamnă doar o cană de tărâţe de ovăz fierte pe zi.

Potrivit unui studiu efectuat la nivel european la care au participat peste jumătate de milion de persoane din 10 ţări, s-a constatat că fibrele pot reduce riscul apariţiei cancerului de colon cu peste 40%. Finlandezii care adoră pâinea neagră sunt pe locul 33 la incidenţa cancerului de colon. Cerealele integrale mai conţin vitamine, minerale, lingani – anticancerigeni, rutin care împiedică formarea cheagurilor de sânge, dar şi o mulţime de alte fitonutrienţi.

Câte fibre consumăm zilnic? 40 de grame de cereale integrale minim, o felie de pâine neagră sau paste din cereale integrale fierte, legume şi fructe.

You must be logged in to post a comment.

5 vizitatori online acum
1 vizitatori, 4 roboti, 0 membri
Numar maxim de vizitatori astazi: 7 la 04:20 am UTC
Aceasta luna: 10 la 12-09-2018 08:24 pm UTC
Acest an: 146 la 01-14-2018 03:57 pm UTC
Din toate timpurile: 678 la 10-21-2017 04:44 am UTC